【GRM】On-site Group Work: 事前学習

'23年9月14日 更新
On-site Group Work: 事前学習
 
 前日に引き続き、同志社・ダイキン社が共同で事前学習を同志社大学烏丸キャンパス・志高館で行いました。本学教員の他、2名のフィリピン人講師をゲストに迎え、フィリピンがどのような国か水資源と環境問題といった自然環境面や、政府による地域開発事情などの文化や社会環境の側面から学びました。また、空調機の仕組みとりわけ熱交換の仕組みについても簡単な計算を交えつつ学びました。時にはダイキン社員の方々に補足いただくなど、共修にふさわしい実践の場となりました。全ての講義や質疑応答は英語で行われ、自身の専門分野とは異なる内容を英語で学ぶことにハードルを感じつつも、フィリピン現地での実習に向けて良い刺激となりました。同志社の学生とダイキン社員の方々が2日連続で対面したことで、お互いに随分打ち解けた関係になってきたように見えます。

 2日にわたる事前学習の最後には、小山田先生からグループ編成と課題が発表されました。学年や国籍だけでなく、専門分野や所属、母語もばらばらです。多様性に富んだ3つのグループが編成されました。そして、今回のフィリピン実習は、「『次の環境』の観点から見た、途上国における共修と協創について」がコア・テーマに設定されました。

 8月末からはじまる5日間の実習では、各グループ、現地で見聞きした事だけでなく、現場で実感し、考えたことを基にそれぞれ異なる切り口や視点でもって議論を重ねます。更にそこから現地事情を踏まえつつ現地の抱える課題を発見し、その解決策をグループ内の協働によって模索します。

 フィリピン実習の学習成果は、9月15日(金)に行う成果報告会で発表されます。


On-site Group Work: Preparatory Lectures

Following the visit of Daikin a day before, Doshisha University and Daikin jointly conducted preparatory lectures at Shiko-kan, Karasuma Campus, Doshisha University.

In addition to the university professors, two Filipino guest lecturers were invited to teach about various aspects of the Philippines, such as its natural environment, water resources, environmental issues, as well as cultural and social aspects, including regional development by the government. The students also learned about the mechanisms of air conditioning, particularly the heat exchange processincluding some basic calculations. At times, Daikin researchers provided additional explanations, making it a practical learning experience. All lectures and Q&A sessions were conducted in English. Although some found it challenging to learn in English about topics outside their expertise, it served as good preparation for the on-site practice in the Philippines.

Having met each other for two consecutive days, the Doshisha students and Daikin researchers seemed to have established a friendly atmosphere. At the end of the two-day pre-learning session, Professor Oyamada announced the groups and the assigned tasks. Three diverse groups were formed, consisting of students from different academic years, nationalities, fields of study, affiliations, and native languages. The core theme of the upcoming Philippines on-site practice is "Collaboration and Co-creation in Developing Countries from the Perspective of the 'Next Environment.'"

During the 5-day practical training starting at the end of August, each group will discuss from different perspectives and approaches based on what they observe and experience on-site. They will identify the challenges faced by the Philippines and work collaboratively within their groups to find solutions, considering the local circumstances.

The learning outcomes of the Philippines on-site practice will be presented at the final report session on Friday, September 15th.

On-site Group Work: 事前学習
 
 前日に引き続き、同志社・ダイキン社が共同で事前学習を同志社大学烏丸キャンパス・志高館で行いました。本学教員の他、2名のフィリピン人講師をゲストに迎え、フィリピンがどのような国か水資源と環境問題といった自然環境面や、政府による地域開発事情などの文化や社会環境の側面から学びました。また、空調機の仕組みとりわけ熱交換の仕組みについても簡単な計算を交えつつ学びました。時にはダイキン社員の方々に補足いただくなど、共修にふさわしい実践の場となりました。全ての講義や質疑応答は英語で行われ、自身の専門分野とは異なる内容を英語で学ぶことにハードルを感じつつも、フィリピン現地での実習に向けて良い刺激となりました。同志社の学生とダイキン社員の方々が2日連続で対面したことで、お互いに随分打ち解けた関係になってきたように見えます。

 2日にわたる事前学習の最後には、小山田先生からグループ編成と課題が発表されました。学年や国籍だけでなく、専門分野や所属、母語もばらばらです。多様性に富んだ3つのグループが編成されました。そして、今回のフィリピン実習は、「『次の環境』の観点から見た、途上国における共修と協創について」がコア・テーマに設定されました。

 8月末からはじまる5日間の実習では、各グループ、現地で見聞きした事だけでなく、現場で実感し、考えたことを基にそれぞれ異なる切り口や視点でもって議論を重ねます。更にそこから現地事情を踏まえつつ現地の抱える課題を発見し、その解決策をグループ内の協働によって模索します。

 フィリピン実習の学習成果は、9月15日(金)に行う成果報告会で発表されます。


On-site Group Work: Preparatory Lectures

Following the visit of Daikin a day before, Doshisha University and Daikin jointly conducted preparatory lectures at Shiko-kan, Karasuma Campus, Doshisha University.

In addition to the university professors, two Filipino guest lecturers were invited to teach about various aspects of the Philippines, such as its natural environment, water resources, environmental issues, as well as cultural and social aspects, including regional development by the government. The students also learned about the mechanisms of air conditioning, particularly the heat exchange processincluding some basic calculations. At times, Daikin researchers provided additional explanations, making it a practical learning experience. All lectures and Q&A sessions were conducted in English. Although some found it challenging to learn in English about topics outside their expertise, it served as good preparation for the on-site practice in the Philippines.

Having met each other for two consecutive days, the Doshisha students and Daikin researchers seemed to have established a friendly atmosphere. At the end of the two-day pre-learning session, Professor Oyamada announced the groups and the assigned tasks. Three diverse groups were formed, consisting of students from different academic years, nationalities, fields of study, affiliations, and native languages. The core theme of the upcoming Philippines on-site practice is "Collaboration and Co-creation in Developing Countries from the Perspective of the 'Next Environment.'"

During the 5-day practical training starting at the end of August, each group will discuss from different perspectives and approaches based on what they observe and experience on-site. They will identify the challenges faced by the Philippines and work collaboratively within their groups to find solutions, considering the local circumstances.

The learning outcomes of the Philippines on-site practice will be presented at the final report session on Friday, September 15th.

関連情報
お問い合わせ先
GRM事務局(高等研究教育院事務室)
TEL:075-251-3259
FAX:075-251-3152
E-mail:ji-ktken@mail.doshisha.ac.jp
お問い合わせ一覧(部課所在・事務取扱時間案内)